
گوگل اخیرأ مستنداتِ «اسنیپت ریویو» (review snippet) خود را بهروزرسانی کرده است.
طبق استانداردهای جدید گوگل، هر بازبینی یا رتبه تجمیعی (AggregateRating) در استراکچر دیتا (structured data) باید به یک هدف واضح متصل باشد، تا از ابهام جلوگیری شود.
چه تغییری در مستندات رخ داده است؟
در اسناد بهروزشده، گوگل توصیه میکند که از اختصاص دادن یک بررسی یا امتیاز به چند هدف (multiple “things” as the target) متفاوت خودداری شود.
دقیقا یعنی چی؟ یعنی وقتی شما در سایت خود بررسی یا امتیازی را برای یک محصول تعریف میکنید، باید ارتباط واضح و منحصربهفردی بین آن بررسی یا امتیاز و موجودیتی که مورد ارزیابی است، وجود داشته باشد.
به عبارتی چند AggregateRating برای یک محصول نداشته باشید، یا اینکه AggregateRating مشترک بین محصول A و B وجود نداشته باشد.
کجا معمولاً این مشکل هدف چندگانه بوجود میآید؟
بیشتر مواقع، این ابهام زمانی رخ میدهد که نشانهگذاری (markup) بهصورت خودکار توسط قالبها یا افزونهها تولید شده باشد. بهعنوان مثال:
- ممکن است یک امتیاز ستارهای (star rating) به هم «موجودیت محصول» و هم «موجودیت کسبوکار» اختصاص داده شده باشد.
- ممکن است یک امتیاز تجمیعی (aggregate rating) بین چند موجودیت در همان صفحه اشتراک گذاشته شود.
- ممکن است قالبهای قدیمی JSON-LD هنگام اضافه شدن نشانهگذاری جدید، حذف نشده باشند و باعث ساختاری با مسیرهای چندگانه شوند.
در نتیجه، ممکن است بهسادگی با چشم انسان متوجه نشوید، اما گراف دادههای ساختاریافتهی شما ممکن است دارای مسیرهای متعدد باشد که به اهداف متفاوتی برای همان بازبینی اشاره میکنند.
چرا این موضوع مهم است؟
برای کسانی که وبسایتشان به اسنیپتها وابسته است (مثلاً نتایج با ستارهها در گوگل)، این بهروزرسانی یک موضوع مهم است: ارتباط بین امتیاز و نقد و بررسی ها و هدفشان را تمیز نگه دارید.
زمانی که این ارتباط منسجم و واضح باشد، گوگل دادههای شما را بهدرستی درک می کند و از سیگنال های گیجکننده جلوگیری میشود.
گامهای ساده برای نظارت و اصلاح
از نظر عملی، میتوانید این چکلیست را در بررسی اسکیما (schema) سایت خود به کار بگیرید:
- چند URL کلیدی از سایتتان را با ابزار Rich Results Test (تست نتایج غنی) بررسی کنید.
- ببینید آیا چند موجودیت (entity) وجود دارند که همان بازبینی یا امتیاز را بهاشتراک گذاشتهاند؟
- در بسیاری از موارد، اصلاح ساده است: حذف یکی دو اتصال اضافی بهطوری که هر بازبینی یا امتیاز دقیقا یک هدف واضح داشته باشد.
چک لیست بررسی و اصلاح اسکیما Review / Rating
| مورد | لازم |
|---|---|
| یک Review → یک هدف | ✔ |
| عدم وجود دو AggregateRating در یک صفحه | ✔ |
| جلوگیری از اسکیماهای خودکار افزونهها | ✔ |
| حذف تولید اسکیما توسط قالب در صورت تداخل | ✔ |
| تست با ابزار Rich Results | ✔ |
| بررسی Search Console | ✔ |
————————–
نگاهی دقیق تر به ساختار اسکیمای سایت
————————–
1) بررسی ساختار فعلی اسکیما
چند صفحه مهم سایت را تست کن
- صفحه محصول
- برگه ها
- نوشته ها
- …
آیا اسکیما هر مورد منحصر بفرد است یا موجودیت تکراری دارد؟
2) پیدا کردن منابع ایجادکننده اسکیما
در وردپرس معمولاً چند جای رایج باعث ایجاد اسکیمای تکراری میشود:
موارد رایج تداخل:
- قالب (Theme)
- افزونههای سئو مثل RankMath / Yoast / AIOSEO
- افزونههای اختصاصی
- افزونههای امتیازدهی مثل wp-review، kk-star rating
- ووکامرس (خودش اسکیما محصول دارد)
3) جلوگیری از تولید چند هدف برای یک ریویو
سه سناریو غلط که باید حذف شوند:
❌ سناریو ۱: یک Review هم به Product وصل شده، هم به Organization
این خطاست — باید فقط یک هدف داشته باشد.
❌ سناریو ۲: یک AggregateRating برای چند entity استفاده شده
مثلاً:
- محصول
- فروشنده
- فروشگاه
- مقاله
این باعث از دست رفتن Rich Snippet میشود.
❌ سناریو ۳: افزونه سئو و قالب هر دو اسکیما تولید میکنند
این رایجترین خطای وردپرس است
4) اصلاحات توصیهشده (وردپرس)
✔ اگر از RankMath استفاده میکنی:
برو به:
RankMath → Titles & Meta → Global → Schema
- Review / Rating غیرضروری را خاموش کن.
برای محصول:
RankMath → Titles & Meta → Products
- گزینه Enable auto-generated schema را فعال بگذار
- فقط Product schema را روشن بگذار
✔ اگر از Yoast SEO استفاده میکنی:
برو به:
SEO → Search Appearance → Content Types
و مطمئن شو:
- برای محصول: فقط Product schema
- برای نوشته: فقط Article
- Review schema اضافهای فعال نباشد
✔ اگر قالب اسکیما تولید میکند:
- از تنظیمات قالب Schema، موارد غیرضروری را خاموش کن
- اگر همچنان اسکیماهای متعدد دیدی، باید یکی از این دو را انجام دهی:
- حذف فایل اسکیمای قالب (child-theme override)
- یا جلوگیری از چاپ اسکیما با کد زیر:
add_filter('yourtheme_print_schema', '__return_false');
توجه کنید که کد بالا کلی است. با توجه به قالب باید کد فانکشنال اضافه شود.
5) بررسی نهایی با ابزارهای گوگل
ابزارهای لازم:
- 🔍 Rich Results Test
- 🧪 Schema Validator
- 📊 Search Console → Enhancements → Review Snippets
اگر بعد از اصلاح:
✔ خطا نداشته باشی
✔ فقط یک هدف برای Review باشد
✔ مسیرهای داده واضح باشد
نتیجه:
⭐ اسنیپتهای ستارهای در نتایج جستجو نمایش داده میشوند
⭐ CTR بهتر میشود
⭐ ریسک جریمه و حذف اسکیما کاهش مییابد




